Algemeen

Iedereen kent ze wel, bij ernstige ongevallen of acute ernstige ziekten zie je naast ambulancehulpverleners ook een traumahelikopter of traumavoertuig. Maar wat de inzetcriteria zijn of wat het Mobiel Medisch Team precies komt doen, daar is nog lang niet iedereen van op de hoogte.

foto
In Nederland zijn 11 traumacentra's. Elk traumacentrum staat garant dat ze te allen tijde een Mobiel Medisch Team kunnen leveren. Een MMT bestaat uit een voertuig met chauffeur, een arts en een verpleegkundige. 4 traumacentra's hebben ook de beschikking over een helikopter, daardoor heten ze ook wel een heli-MMT.

Waarom een helikopter?

  • Het eerste uur nadat iemand slachtoffer is geworden, noemt met het “Golden Hour”. Kan men in dit eerste uur de juiste handelingen uitvoeren, dan kan dat van levensbelang zijn voor het slachtoffer. Ook kunnen de gevolgen van het incident minder groot zijn voor het slachtoffer in zijn verdere leven, als het Golden Hour benut is.
  • Het Heli-MMT doet vaak veel meer ervaring op, dan de grondgebonden MMT’s. Deze praktijkervaring is altijd nuttig voor latere inzetten.
  • Het Heli-MMT kan ook een veel groter gebied dekking geven, ze vliegen met meer dan 250 km/h naar het incident. Hierdoor kunnen ze met 4 Heli-MMT’s in Nederland en 3 Heli-MMT’s uit België en Duitsland, landelijke dekking geven. Andersom wordt de Lifeliner 3 ook bijvoorbeeld ingezet in Duitsland.
De 11 Nederlandse traumacentra’s zijn:

  • VU Medisch Centrum Amsterdam (Lifeliner 1)
  • Academisch Medisch Centrum Amsterdam (AMC Amsterdam)
  • Erasmus Medisch Centrum Rotterdam (Lifeliner 2)
  • Universitair Medisch Centrum St. Radboud Nijmegen (Lifeliner 3)
  • Universitair Medisch Centrum Groningen (Lifeliner 4)
  • Leids Universitair Medisch Centrum Leiden
  • Academisch Ziekenhuis Maastricht
  • St. Elisabeth Ziekenhuis Tilburg
  • Medisch Spectrum Twente
  • Universitair Medisch Centrum Utrecht
  • Isala Klinieken Zwolle
Een MMT-arts, is een medisch specialist, vaak een chirurg of anesthesioloog en gespecialiseerd om ter plaatse van het incident spoedeisende geneeskunde toe te passen. In de helikopter heeft de arts verbinding met de MeldKamer Ambulancezorg (MKA). Wanneer de helikopter landt bij het incident, stapt de arts ook als eerste uit de helikopter op weg naar het incident.

Een MMT-verpleegkundige heeft ervaring opgedaan bij de ambulancehulpverlening of op de Eerste Hulp afdeling. Hij/zij is ook extra geschoold om MMT-verpleegkundige te worden. Een Heli-MMT-verpleegkundige is ook sterk betrokken bij het vliegen. Hij/zij heeft een behoorlijke opleiding gehad, om de piloot te ondersteunen met de navigatie. Hierdoor hoeft de piloot zich alleen te concentreren op het vliegen en op de communicatie met de luchtverkeersleiding. En de verpleegkundige zorgt dat hij de juiste koers krijgt en meldt hem wat voor obstakels hij/zij kan verwachten onderweg.

foto
Een MMT-piloot heeft heel veel ervaring op vlieggebied. Hij/zij heeft duizenden uren ervaring opgedaan, bij de Luchtmacht of in de civiele helikopter branche. Ze maken in verhouding niet veel vlieguren, maar de vlieguren die ze maken zijn vaak wel onder druk. Wanneer de piloot naar de helikopter rent om de heli op te starten, weet hij/zij vaak nog niet waar ze heen gaan. De plekken waar ze landen zijn vaak heel uitdagend en tegenwoordig vliegen de lifeliners ook ’s nachts, wat het vliegen nog complexer maakt. Dus vandaar dat alleen heel ervaren piloten aangenomen worden voor het Lifeliner werk.

Een MMT-voertuig bestuurder heeft een opleiding gehad om met voorrangssignalen naar een incident te rijden. Bij het ene team heeft de verpleegkundige een extra rijopleiding gehad, bij het andere team is de H.L.O. de bestuurder als de helikopter niet omhoog kan. Helikopter Landings Officer, is iemand die de leiding heeft over een helihaven op of bij het ziekenhuis. Hij/zij zorgt dat de helikopters veilig binnen kunnen komen of kunnen vertrekken en mochten er problemen voordoen, dan is hij/zij ervoor opgeleid om daarop in te grijpen.
Laatste update
LifeFlight.nl
Foto view