Zweefvliegen

foto
Je zit achterover voorin het mooie ranke zweefvliegtuig, achterin zit je instructeur. Je riemen zitten vast, aan het eind van de lange vleugel houdt een tiploper, de vleugel iets omhoog. Naast je begint de mini-verkeerstoren met een knipperend fel licht te seinen naar mensen een kilometer verderop, die op de lierwagen zitten.

Langzaam zie je de lierkabel strak trekken, dan gaat het licht constant seinen, en achter je zegt je instructeur daar gaan we. Ineens wordt je strak in je stoel geduwd, als een peil schiet je de lucht in. De adrenaline giert door je lichaam, dit is gaaf...

Dan merk je dat het stijgen over is, de glider gaat mooi horizontaal vliegen een harde boink onder je en de lierkabel valt aan z'n parachute naar beneden, los. De instructeur heeft al gezien waar de andere zweefvliegtuigen thermiekbellen (opstijgende lucht) hebben gevonden. Je geniet van alleen maar de wind om het vliegtuig en het goede uitzicht door de glazen ruit. Ineens hoor je een piepend geluid, het is de variometer. Deze geeft aan dat er thermiek is. Gelukkig, want anders staan we na vijf minuten weer aan de grond.

foto
De instructeur voelt aan z'n pedalen welke kant hij een bocht in moet sturen. Ineens zie je de vleugel weer omhoog gaan en weer een piepend geluid, als een grote roofvogel draai je je kringen in het hoge luchtruim. Verbaasd kijk je naar je hoogtemeter, steeds hoger en hoger ga je. Dan zegt de instructeur dat we hoog genoeg zijn en vraagt of jij een stukje wil sturen.

Schitterend gevoel om zo'n grote vogel te mogen besturen. Na een tijdje zegt de instructeur dat we weer terug naar 't veld gaan, langzaam vliegen we het circuit in, de flaps gaan omhoog en steeds sneller zie je de grond op je af komen. Je zit net zo laag als op een kart. Dus daardoor slik je wel even, gaat dit goed, maar dan glijden de wielen al door het gras. Een hoop lawaai en na een aantal meters staan we stil.

foto
Zweefvliegen is teamwork, je doet het met elkaar, overal heb je mensen voor nodig. Om de lier te bedienen, om de toren te bemensen, om de toestellen op te halen enz. Tijdens zo'n dag maak je zelf ook een aantal vluchtjes. Maar je weet nooit hoe lang ze duren. Het kan zijn dat je na een paar minuten weer op de grond sta, maar je kan ook uren in de lucht hangen.

Zweefvliegtuigen gaan omhoog via een lier of via een sleepvlucht achter een motorvliegtuig. Ook heb je zelf startende (motor)zwevers. Die hebben een inklapbare propeller, dus ze brengen zichzelf omhoog en klappen daarna de propeller in, op zoek naar thermiek.

Ik heb ongeveer een tiental vluchten mee mogen maken met een zwever, vaak van Aėroclub Salland te Lemelerveld vandaan, maar ook een keer vanaf Terlet. Ook zweefvliegen blijft schitterend.
Laatste update
MMT
Foto view