Historische Luchtvaart

Historische vliegtuigen nemen in Nederland een belangrijke positie in. Maar tevens staan ze ook vaak onder grote druk, vrijwilligers en grote sponsors maken het mogelijk dat we deze vliegtuigen tijdens airshows nog vliegend kunnen zien. Maar wetgeving en hoge kosten bedreigen al jaren deze tak van luchtvaart. Gelukkig laten deze vrijwilligers met hun stichtingen zich door niets weerhouden om door te gaan met dit mooie werk. En hierdoor zijn er zelfs mogelijkheden om met deze historische vliegtuigen mee te vliegen, zie onderstaand verslag:

6 september 2008: Koninklijke Dakota vlucht naar Historical Fly In Aviodrome

In verband met mijn freelance werkzaamheden voor Luchtvaartnieuws.nl werd ik uitgenodigd om met een DC-3 Dakota van de DDA (http://www.dutchdakota.nl) mee te vliegen naar de Dakota Fly In georganiseerd te Lelystad. Al jaren had ik de wens om ook eens met ons historische erfgoed mee te vliegen, maar het kwam er steeds niet van. Nu was er de kans en ik genoot met volle teugen!

Ruim 1.5 uur voor vertrek moest ik me melden bij het KLM Jet Center op Schiphol-Oost. Paspoort meenemen en inchecken bij de balie. Er werd al verteld dat we in een luxepositie waren. Twee passagiers en wat mensen van de TD (technische dienst) vlogen mee, verder was de Dakota helemaal leeg.

Ik had mijn zakmes en andere niet noodzakelijke metalen voorwerpen thuis gelaten en dit keer piepte de metaaldetectorpoort niet en mocht ik doorlopen. We werden netjes met een bus over het platform naar de Dakota gebracht. Daar stond hij te pronken, ik vond het helemaal schitterend om te zien dat het de PH-PBA was. De mooiste Dakota die ik ken!

De PH-PBA is de Koninklijke Dakota van de DDA. Dit voormalige eigendom van Z.K.H. Prins Bernhard en later regeringsvliegtuig, voorziet in een Vipinterieur met achttien zitplaatsen. Wat een prachtkist, in zijn typische houding achterover stond hij te wachten op het platform. Terwijl de Captain de walk-arround uitvoert, maak ik nog snel wat fotoís en dan klim ik in het toestel om op mijn plek te gaan zitten, voorin de Dakota, met zicht op de linkermotor met propeller.

Na de veiligheidsbriefing worden de motoren gestart, een schitterend geluid wat dwars door je heen gaat en al snel taxiŽn we via de taxibaan naar de startbaan. Na het warmdraaien en de laatste checks rijden we de startbaan op en gaat het gas langzaam naar voren. Een pracht geluid en de kist is los. Langzaam draaien we weg van Schiphol en al snel mogen de seatbelts los en mag ik naar voren lopen om over de ruggen van de piloten mee te kijken. Wat een cockpit, allemaal nog handwerk, een snelheid van 120 Knopen (net als de EC120 helikopter) en ongeveer dezelfde hoogte, waar wij ook altijd op vliegen. We vliegen langs Hilversum, Huizen, Almere en dan zien we in de verte Lelystad Airport liggen. We draaien het circuit in en na een pracht van een landing staan we op Lelystad.

De hele dag was er deskundig commentaar en jong en oud genoten van de Dakota Fly In, aan het eind van de dag was het weer tijd om met de Dakota terug te vliegen naar Schiphol. Onder prachtige weersomstandigheden gingen we de lucht in vanaf Lelystad Airport.

Wat een weer, wat een uitzicht, maar vooral wat mooi om met deze Dakota mee te mogen vliegen. We kregen toestemming om midden over Amsterdam naar Schiphol te vliegen. Het gaf een heel bijzonder gevoel om met deze Koninklijke kist over het paleis op de Dam heen te vliegen en al die mensen over de Dam heen te zien lopen en kijken. Even later raakte de wielen van de DC-3 Dakota weer de grond. Een pracht van een landing en daar stonden we weer op het platform van Schiphol-Oost.

Wat een pracht dag, DDA hartelijk dank voor deze prachtige vluchten in de DC-3 Dakota PH-PBA, ik zal er nog vaak aan terugdenken. Aviodrome en dan met name Peter v/d Noort hartelijk dank voor de persfaciliteiten bij de Dakota Fly In. Beide organisaties ga door met jullie prachtige werk en zorg dat het vliegende historische erfgoed in de lucht blijft!
Laatste update
MMT
Foto view