Aerobatics / Kunstvliegen
|
Dit was één van de mooiste vluchten in m'n leven. Aerobatics, in de volksmond ook wel stuntvliegen genoemd, is de meest extreme manier van vliegen.
Maar goede aerobaticspilots zijn ook de beste piloten ter wereld. Veel mensen zien dit als extreem gevaarlijk. Maar juist deze piloten kennen hun beperkingen en de grenzen van hun vliegtuig. Maar ook later kunnen ze in onverhoopt moeilijke omstandigheden op de juiste manier ingrijpen, om de kist dan veilig op de grond te zetten.
|
Ik kreeg via ATAS een uitnodiging om een vlucht mee te maken in hun PITTS SPECIAL. Een kleine dubbeldekker, ook wel bekend van de vroegere Pepsi-vliegtuigjes. De piloot was Antilla van Dam, ook een ervaren helikopterpiloot.
|
Ik kreeg een uitgebreide briefing, hij vroeg of ik nog wensen had. Ik zei dat ik z'n show op Airshow Texel erg mooi vond. Dan gaan we die uitvoeren en zien we wel hoe G-bestendig je ben. Alle figuren werden uitgelegd. Voor mij was eerst iemand anders aan de beurt. Helaas kwam hij binnen 10 minuten terug en de passagier was zo groen als wat. Dus ik wist ook niet meer, hoe ik er uit zou komen.
|
|
Eerst kreeg ik een parachute om, als voorzorgsmaatregel. Ook kreeg ik uitgelegd, hoe ik tijdens de vlucht uit de riemen kon komen en de kap af moest werpen om in de vlucht, tijdens problemen, uit de kist te kunnen springen. Daarna mocht ik plaats nemen in de voorste stoel. Eerst kreeg ik een 5-puntsgordel om. Daarna nog een extra gordel, ik zat muurvast in m'n stoel. Daarna werd de PITTS al zigzaggend naar de baan gereden. Het is namelijk een staartwielvliegtuig, dit betekent dat het vliegtuigje achterover staat, hierdoor kun je niet vooruit kijken. Bij de baan werd het motorvermogen getest en de olie op temperatuur gebracht. Je voelde al dat er veel power in deze kist zat.
|
Daarna draaide we de baan op en vol gas. Als een raket schoten we over de startbaan heen om dan verticaal omhoog te stijgen, fantastisch wat een gevoel. We levelden af op ongeveer een kilometer hoogte. Toen zei Antilla dat we even de riemen gaan testen. Een korte beweging met de stuurknuppel naar links en pats: we hingen over de kop. Antilla liet hem even zo hangen, wat een fantastisch gevoel. Gaat het goed vroeg hij? Ja hoor, gelukkig wel. Goed, dan gaan we nu beginnen. Loodrecht klommen we omhoog, om daarna achterover het vliegtuig naar beneden te laten vallen. De aarde tolde om me heen, gigantische krachten maakten zich meester over mij.
|
|
Een looping, een Immelman, rolls, alles werd achter elkaar uitgevoerd. En steeds vroeg hij of het goed ging. Maar dit was fantastisch! Het meest bizarre figuur was een looping maken, om dan bovenin de looping over de kop eruit te draaien en dan een buitenwaartse looping. Bij een gewone looping heb je positieve G-krachten, Dan wordt je met een reuzehand in je stoel gedrukt, en als je dan bijvoorbeeld +6G krijgt, wordt alles 6X zo zwaar. Je hoofd, alles. Deze krachten zijn onvoorstelbaar. Maar maak je bijvoorbeeld een buitenwaartse looping, dan krijg je negatieve G's te verwerken, en wordt je in plaats van in je stoel gedrukt eruit getrokken met een reuzehand. En dan ben je blij dat je in de gordels zit.
|
Na afloop van z'n showdemo mocht ik met de stuurknuppel nog een paar loopings maken om een mooie witte wolk heen en als laatst gaf hij opdracht om de stuurknuppel vast houden en op z'n opdracht tegen me linkerbeen aan te duwen en vast te houden. Tollend maakten we de rolls, in ongeveer één seconde ben je 360 graden rond, dus als je dit tien seconden vol kunt houden ben je al heel wat keren over de kop geweest. Daarna was het helaas over en uit. Antilla bracht de Pitts weer terug naar Teuge, en maakte een mooie landing met 't staartvliegtuig.
|
Op de grond vertelde hij dat we +6.5 G en -3.5 G hadden getrokken en dat dat voor een eerste keer heel veel was. En lachend vroeg hij wanneer ik weer terug kwam. Als het aan mij lag, vandaag nog. Helaas heeft alles z'n prijs. |
|
|
|